Terug naar vorige pagina

Veelgestelde vragen

Stel hier uw vraag

Bekijk alle veelgestelde vragen in de categorie...

Hoe kan ik de Lotto app downloaden?

Als je een iPhone hebt, kan jeLotto app downloaden via www.lotto.nl/iphone. Heb je een android-telefoon, dan kan je de Lotto app downloaden via www.lotto.nl/android.

Hoe werkt het als ik op SuperZaterdag een WeekendLot koop?

Ook in dat geval speel je mee met de eerstvolgende trekking van Lotto met Cijferspel – de eerste SuperZaterdag-trekking dus - en de eerstvolgende trekking van Eurojackpot. Wil je met beide Super Zaterdag trekkingen meedoen, dan betaal je in totaal € 3,- extra: € 2,- voor de tweede Lotto-trekking van Super Zaterdag en € 1,- voor de tweede trekking van Cijferspel op Super Zaterdag.

Ik heb op zaterdag een WeekendLot gekocht, in welke trekking speel ik dan mee?

Je speelt altijd mee met de eerstvolgende trekking van Eurojackpot en de eerstvolgende trekking van Lotto met Cijferspel. Als je dus op zaterdag voor 17:55 uur een WeekendLot koopt, dan speel je diezelfde avond mee de trekking van Lotto met Cijferspel en met de Eurojackpot trekking van die vrijdag erop. De exacte trekkingen waaraan je deelneemt, vind je overigens op de 2 deelnamebewijzen.

Waar is het WeekendLot verkrijgbaar?

Het WeekendLot is verkrijgbaar bij alle Lottoverkooppunten. Kijk voor één van onze verkooppunten bij jou in de buurt op www.lotto.nl.

Wat kost een WeekendLot?

De inleg voor het WeekendLot bedraagt € 5,-. Dit is gelijk aan de inleg voor Eurojackpot (€ 2,-) en Lotto met Cijferspel (€ 2,- en € 1,-) tezamen, indien je deze los aanschaft. Het los deelnemen aan deze spellen blijft gewoon mogelijk, op dezelfde manier zoals het altijd ging.

Wat is het WeekendLot?

Het Weekendlot is een spelformulier waarmee je in de winkel één aankoop deel kan nemen aan de eerstvolgende trekking van Eurojackpot en Lotto met Cijferspel. Als je dit spelformulier inlevert bij je winkelier, ontvang je in één keer twee deelnamebewijzen uit de terminal: één voor de eerstvolgende trekking van Eurojackpot en één voor de eerstvolgende trekking van Lotto en Cijferspel. Je kunt aan al deze trekkingen nog steeds los deelnemen.

Wat betekent het dat de wekelijkse stijging van de Lotto Jackpot variabel is?

Als de Lotto Jackpot niet valt, kan deze met een wekelijks bedrag stijgen. De Lotto bepaalt de hoogte van het bedrag waarmee de Jackpot iedere week stijgt.
Deze stijging hangt mede af van het aantal verkochte loten. De nieuwe Jackpot stand wordt na de trekking bekend gemaakt via www.lotto.nl, teletekst pagina 555 en bij de verkooppunten.
Mocht je hier nog vragen over hebben, kan je terecht bij onze Klantenservice via 0800-1501 (gratis nummer). Wij staan voor je klaar op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur, en in het weekend van 10:00 tot 17:00 uur.

Wanneer ontvang ik mijn welkomstcadeau?

Het welkomstcadeau dat je van ons krijgt, ontvang je uiterlijk twee weken na de start van je deelname, mits je voor de eerste keer succesvol bent geïncasseerd voor je abonnement van Lotto.
Indien de levering van het welkomstcadeau langer op zich laat wachten dan bovenstaand vermeld, ontvangt je hier schriftelijk bericht van.

Ik heb een mail of sms ontvangen waarin staat dat ik gewonnen heb. Wat moet ik nu doen?

Wij hebben diverse meldingen ontvangen over soms vreemde en verdacht opgestelde e-mails en smsjes, waarin beweerd wordt dat de ontvanger van de mail of sms een grote prijs bij Lotto heeft gewonnen. Dit zijn phishing e-mails of smsjes en zijn dus niet afkomstig van jouw bank of De Lotto. Met phishing e-mails proberen criminelen persoonlijke informatie te ontfutselen. Wij raden aan niet op de mail of sms te reageren en deze direct te verwijderen. Voor meer informatie kan je uiteraard terecht bij onze Klantenservice. Wij zijn op werkdagen tussen 9.00 en 21.00 uur en in het weekend van 10:00 tot 17:00 uur bereikbaar op 0800-1501 (gratis) en via info@contact.lotto.nl.

Kan ik online een WeekendLot kopen?

Nee, een WeekendLot is alleen verkrijgbaar in de winkel. Je kunt online wel altijd meespelen aan de eerstvolgende trekkingen van Eurojackpot en Lotto met Cijferspel, echter niet in één transactie.

Hoe activeer ik “Mijn Lotto”?

Op onze website kan je aanmelden voor je persoonlijke Mijn Lotto-pagina. Je kan dit vinden, rechtsboven op de homepage. Hiervoor klik je op “Inloggen”. Heb je een abonnement op Lotto en/of Lucky Day of heb je die gehad, klik dan op 'Activeer uw account'. Hiervoor heb je het bankrekeningnummer en je spelersnummer nodig. Heb je geen abonnement, dan klik je op 'Aanmelden als Lotto speler'. Mocht je de melding krijgen, E-mailadres wordt al gebruikt, dan kan je de gebruikersnaam opvragen bij 'Gebruikersnaam/wachtwoord vergeten?'. Je gebruikersnaam wordt naar het opgegeven e-mailadres gestuurd. Ken je het bijbehorende wachtwoord niet, dan kan je ook deze opvragen bij 'Gebruikersnaam/wachtwoord vergeten?'.

Nederlandse Staatsloterij en De Lotto gaan verder onder de nieuwe naam Nederlandse Loterij. Waarom hebben jullie voor deze naam gekozen?

Als gevolg van de nieuwe wet Kansspelen op Afstand (KOA) zullen naar verwachting veel meer grote partijen (online) kansspelen aanbieden in Nederland en wordt de markt ook voor buitenlandse aanbieders opengesteld. Met de nieuwe naam - Nederlandse Loterij - willen we onze Nederlandse identiteit benadrukken. Bovendien maak je door mee te spelen met één van onze kansspelen niet alleen kans om zelf te winnen, maar is de échte winst voor Nederland. Onze winst investeren we namelijk in de Nederlandse samenleving en een flink deel daarvan in sportieve doelen.

Hoe groot is het percentage van de opbrengst dat jullie aan sportieve doelen afdragen?

37 procent van de afdracht gaat naar het NOC*NSF en de Stichting Aanwending Loterijgelden Nederland. Zij zijn beiden aandeelhouder van Nederlandse Loterij en ontvangen een deel van onze jaarlijkse opbrengst. Deze wordt vervolgens verdeeld onder 76 sportbonden en achttien goede doelen.

Welke sportieve doelen ondersteunt Nederlandse Loterij?

Nederlandse Loterij ondersteunt dezelfde achttien goede doelen die verbonden waren aan De Lotto. De afdracht gaat naar Stichting Aanwending Loterijgelden Nederland (ALN) die het verdeelt onder deze goede doelen. Dit zijn het Aids Fonds, Diabetes Fonds, de Brandwonden Stichting, het Fonds Psychische Gezondheid, de Hartstichting, Hersenstichting, het KNCV Tuberculosefonds, KWF Kankerbestrijding, het Longfonds, de Maag Lever Darm Stichting, Nierstichting, het Oranje Fonds, Prinses Beatrix Spierfonds Prins Bernhard Cultuurfonds, Revalidatiefonds, Reumafonds, Kansfonds en Vfonds.

Een deel van de jaarlijkse opbrengst van Nederlandse Loterij komt ten goede aan het NOC*NSF, de organisatie die (top)sport in Nederland bevordert. Daarvan profiteren de 76 aangesloten landelijke sportbonden, die samen ruim 27.000 verenigingen met 5 miljoen sporters vertegenwoordigen.

Krijgen klanten nog reclame-uitingen als zij bezwaar hebben gemaakt om gegevens samen te voegen in een gezamenlijke administratie?

Zij worden afgemeld voor de gezamenlijke administratie van Nederlandse Loterij, maar dit heeft geen invloed op de communicatie van de kansspelen waar zij op dat moment aan meedoen. Zij blijven gewoon meespelen en ontvangen de communicatie die zij gewend zijn. Zij kunnen hun voorkeuren aanpassen op hun persoonlijke pagina van het kansspel waaraan zij meespeelt.

Worden mijn persoonsgegevens nu ook gebruikt voor online kansspelen / opgenomen in de administratie ten behoeve van online kansspelen?

Nee, uw persoonsgegevens worden daarvoor niet gebruikt. De gezamenlijke administratie betreft alleen de kansspelen van Staatsloterij en Lotto. Dat zijn Staatsloterij, Miljoenenspel, Lotto, Lucky Day, Eurojackpot , Toto en Krasloten. Het gaat niet om online kansspelen.

Als ik mij nu aanmeld om in de gezamenlijk administratie te worden opgenomen, kan ik mij hier later dan weer voor afmelden?

Indien u een abonnement heeft is dit voor de gegevens met betrekking tot uw abonnement mogelijk. Met betrekking tot uw gegevens in uw online account is dit jammer genoeg niet mogelijk. Nederlandse Loterij werkt aan een online omgeving waarin er voor alle kansspelen onder Nederlandse Loterij één account per klant bestaat. Het is dan alleen mogelijk voor personen die zijn opgenomen in de gezamenlijke administratie van Nederlandse Loterij om een online account te hebben.

Als ik mij nu afmeld om in de gezamenlijke administratie te worden opgenomen, kan ik mij later dan alsnog daarvoor aanmelden?

Ja, dat is mogelijk.

Ik heb bezwaar gemaakt om mijn gegevens samen te voegen in een gezamenlijke administratie. Krijg ik nu nog wel reclame uitingen?

U bent afgemeld voor de gezamenlijke administratie van Nederlandse Loterij. Dit heeft geen invloed op de communicatie van de kansspelen waar u op dit moment aan mee doet. U blijft gewoon meespelen en ontvangt de communicatie die u gewend bent. U kunt uw voorkeuren aanpassen op uw persoonlijke pagina van het kansspel waaraan u meespeelt.

Worden mijn gegevens van bijvoorbeeld de Staatsloterij nu ook door de Lotto gebruikt voor hun reclamedoeleinden?

U ontvangt alleen reclame indien dit volgens de wet is toegestaan. Zo ontvangt u alleen een e-mail van de Lotto als u hiervoor vooraf toestemming heeft ontvangen. Het samenvoegen van de administratie heeft geen invloed hierop. Afhankelijk van uw communicatie voorkeuren zullen wij u ook passende aanbiedingen doen voor de verschillende kansspelen.

Wat betekent het als mijn gegevens worden opgenomen in de gezamenlijke administratie?

Dit betekent onder meer dat de Klantenservice in één keer kan zien aan welke kansspelen u meedoet zodat zij u beter van dienst kan zijn. Tevens zal het in de toekomst mogelijk worden uw gegevens van alle kansspelen waaraan u meedoet online in één overzicht te zien. Als u zich afmeldt voor het opnemen van uw gegevens in de gezamenlijke administratie heeft u deze voordelen niet.

Ik heb gehoord dat klantgegevens in één gemeenschappelijke administratie komen. Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat de privacy van klanten gewaarborgd blijft?

De Nederlandse Loterij respecteert de privacy van haar klanten en beschermt klantgegevens zorgvuldig. Wij willen de klantgegeven in één administratie samenvoegen om onze dienstverlening aan klanten te verbeteren. Zo kan onze Klantenservice klanten beter helpen. Tevens helpt het ons bij het doen van analyses en marketingactiviteiten.. Wilt u niet dat uw gegevens in een gezamenlijke administratie komen? Dan kunt u dat tot en met 7 september 2016 melden aan onze Klantenservice via het gratis nummer 0800 – 02 31 303. Meer informatie staat op www.nederlandseloterij.nl/privacybeleid

Wordt bijvoorbeeld het prijzenpakket van de Lotto nu anders?

De afzonderlijke kansspelen blijven allemaal in hun huidige vorm bestaan. Prijzenpakketten worden door de fusie niet anders, ook die van de Lotto niet. Als er wijzigingen in prijzenpakketten van één van de zeven kansspelen worden doorgevoerd, zullen we daarover tijdig berichten.

Heeft de fusie invloed op de prijzen van loten?

De afzonderlijke kansspelen blijven allemaal in hun huidige vorm bestaan en de prijs van loten wordt door de fusie niet gewijzigd. Als er prijswijzigingen worden doorgevoerd, zullen we daarover tijdig berichten.

Sinds wanneer is de fusie tussen Nederlandse Staatsloterij en De Lotto van kracht?

De Nederlandse Staatsloterij en De Lotto zijn op 1 april 2016 gefuseerd. De zeven kansspelen Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto vallen voortaan onder de nieuwe naam Nederlandse Loterij.

Ik sta ingeschreven in het Bel-Me-Niet-Register en ben toch gebeld door Nederlandse Loterij.

Hiervoor kunnen drie redenen zijn:
• Je aanmelding bij het Bel-Me-Niet-Register moet na uiterlijk 6 weken in alle bellijsten zijn doorgevoerd. Het kan dus voorkomen dat je na jouw inschrijving nog gebeld wordt door ons of door een ander bedrijf.

• Je hebt meegedaan aan een actie van De Lotto of een andere commerciële actie en je hebt toestemming gegeven om je éénmalig telefonisch te benaderen voor een aanbieding. In dit geval mogen wij je éénmalig benaderen, ook wanneer je ingeschreven staat in het Bel-Me-Niet-Register.

• Als je staat in geschreven in het Bel-Me-Niet-Register, maar je bent ook klant van ons (geweest), mogen wij je nog wel benaderen. Indien je hier geen prijs op stelt, laat het ons dan weten via onderstaande link.
Stuur een e-mail
Uiteraard kan je ons hierover ook telefonisch bereiken. Bel dan de Klantenservice, bereikbaar tijdens werkdagen van 09.00 – 21.00 uur en in het weekend van 10:00 - 17:00 uur, op ons gratis telefoonnummer 0800-1501.

Wij helpen je graag verder.

Ik heb meegespeeld met Lotto, waar kan ik vinden wat ik heb gewonnen?

Bovenaan de website klik je op ‘uitslag’ en vervolgens ga je naar 'Controleer uw deelname op prijzen’. Hier kan je jouw getallen invoeren en kijken of je een prijs hebt met je Lot. Wanneer je online hebt meegespeeld, heb je een account op lotto.nl. Wanneer je hier weer inlogt zie je bij ‘Gespeelde loten’ de nummers en kleur waarmee je mee heeft gespeeld. Ben je abonneespeler? Dan kan je de getallen waarmee je iedere week Lotto speelt terug vinden op je deelnamebevestiging. Natuurlijk kan je ook via Mijn Lotto.nl een account aanmaken en de deelname online bekijken.

Waarom kan ik mijn Lotto saldo in mijn wallet niet terug boeken naar mijn betaalrekening?

Het geld wat je via je creditcard of iDeal overgemaakt hebt naar je ‘wallet’ kan je niet terugstorten. Gewonnen saldo vanaf € 10,-- kan wel worden overgemaakt naar je betaalrekening.

Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Ga naar Lotto.nl klik daar op 'Inloggen en vervolgens op de tekst ‘gebruikersnaam of wachtwoord vergeten’. Volg vervolgens de aanwijzingen en je ontvangt jouw nieuwe wachtwoord.

Ik ben gebeld door Nederlandse Loterij en heb hier een vraag of klacht over.

Indien je door Nederlandse Loterij telefonisch bent benaderd en je hebt hier een vraag of klacht over kan je ons hierover telefonisch bereiken. Bel dan de Klantenservice, bereikbaar tijdens werkdagen van 09.00 – 21.00 uur en in het weekend van 10:00 - 17:00 uur, op ons gratis telefoonnummer 0800-1501. Wij helpen je graag verder.

Je kan ons ook een e-mail sturen, klik hiervoor op deze link’.Stuur een e-mail

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden?

Stel uw vraag per e-mail

Per e-mail kunt u ons altijd bereiken. Wij zullen zo snel mogelijk uw vraag beantwoorden.

Stel vraag per e-mail

Of bel ons op  0800-1501

Content Server Image
Akkoord

Wij maken gebruik van cookies om inzicht te krijgen in de vraag hoe men onze website bereikt en hoe de website wordt gebruikt. Bij het bezoeken van onze website, gaat u akkoord met dit gebruik. U accepteert bij gebruikmaking van onze site onze Privacy voorwaarden.